LESSON SEVEN

Aнгли хэлний Simple Present Perfect vйл vгийн цагийг vзэх болно. Энэ цаг нь монгол хэлэнд байхгvй тул тайлбарыг сайн уншиж жишээг мєн анхааралтай vзээрэй. Мєн vvнээс гадна танихгvй хvнээс юм хийх зєвшєєрєл авахдаа хэрэглэдэг "Do you mind if ……?" мєн санаа нийлж байгаагаа " So do I", "So can I ", "So have I", "So am I" хэллэгvvдийг vзэж "since" болон "for" гэсэн хоёр цаг хугацааг заасан vгvvдийн хэрэглээг сурах болно.
Дvрэм (a)
Simple Present Perfect tense нь єнгєрсєн одоо цагийг холбож єгдєг цаг юм. Бид энэ цагийг одоо чухал дууссан vйлдлvvдийг дурсахад хэрэглэдэг. Yр дvн нь одоо гарсан эсвэл одоо бидэнд шинэ мэдээ болж байгаа vед хэрэглэнэ.
Example: Results now - одоо гарсан vр дvнтэй News - шинэ мэдээ

I can't swim now. I have cut my leg. - Би одоо сэлж чадахгvй. Би хєлєє зvсчихсэн.
Have you heard? Our team has won. - Та сонссон уу? Манай бага хожсон.
Listen! She has finished her speech. -Сонсдоо! Тэр илтгэлээ дуусчихлаа.
Congratulations! You have got the scholarship. - Баяр хvргъе! Та тэтгэлэг авсан.
Харьцуул: Chingis Khan invaded many countries. (Not has invaded - no present meaning) - энэ єгvvлбэр одоо цагийн утга агуулаагvй учир Simple Present Perfect цагийг хэрэглэхгvй.
She has written 10 books. - Тэр 10 ном бичсэн. ( vр дvн гарсан 10 ном, бусдад шинэ мэдээ, дууссан)
Мєн Simple Present Perfect vйл vгийн цаг нь "just - саяхан" , "already -аль тvрvvн" мєн " yet- арай болооогvй, амжаагvй " гэсэн vгvvдтэй элбэг хэрэглэгдэнэ.
Example: Hello. I have just come home. (phone) - Сайн байна уу? Би яг сая гэртээ ирлээ. (утас)
Should I bring you something to eat ? - No, thanks. I have just had some snacks. Би чамд ямар нэг идэх юм авчирах уу? Yгvй, баярлалаа. Би яг сая жоохон хуурай юм идчихлээ.
When are you having lunch? I have already had it. - Та хэзээ єдрийн цайгаа уух вэ? Би яль тvрvvн уучихсан.
Have you finished your homework? I haven't finished it yet. - Та гэрийн даалгавраа дууссан уу? Yгvй, би арай дуусаагvй байна.
Form
I/We/They/you
have
finished the work.
He/She/It
has
Short form
I've, we've, he's, she's

Negative
I/We/They/you
haven't
finished the work.
He/She/It
hasn't
Question
Have
I/we/they/you
finished the work.
Has
he/she/it
Дvрэм (b)
Бид бусад хvмvvсээс ямарваа нэг vйлдэл хийхдээ зєвшєєрєл авахын тулд "Do you mind if ……. ?" гэдэг хэллэгийг хэрэглэдэг.
Жишээ нь:
Do you mind if I open the window? - Хэрэв би цонх онгойлговол та дургvйцахгvй биз дээ?
Do you mind if I smoke? - Хэрэв би тамхи татвал та дургуйцахгvй биз дээ?
Мєн бид хvнтэй санал нэг гэдгээ илэрхийлэхийн тулд "So do I", "So can I", "So have I", "So am I" - хэллэгvvд нь "би ч гэсэн" утгатай адилхан санал нийлж байна гэсэн хариултууд юм.
Жишээ нь:
"I love pop music ". "So do I". - Би поп хєгжимд дуртай. - Би ч гэсэн.
" She can sing ". " So can I ". - Би дуулж чадна. - Би ч гэсэн.
"I have two sisters". "So have I"- Би хоёр эгчтэй. - Би ч гэсэн.
"My uncle is a doctor ". " So am I ". - Миний авга ах эмч. - Би ч гэсэн.
Дvрэм (c)
Бид "since" болон "for " хоёр vгийг ямарваа нэг юм хэр зэрэг удаан vргэлжилсэн болох талаар хэлэхдээ хэрэглэдэг.
Бид "since" -г хугацааны эхэн vеийг хэлэхэд хэрэглэнэ.
Жишээ нь:
Since 8 o'clock. - 8 цагаас хойш.
Since April. - Дєрвєн сараас хойш.
Since lunchtime. - Єдрийн хоолноос хойш.
Бид "for"-г тодорхой хугацааг хэлэхэд хэрэглэнэ.
Жишээ нь:
For 3 hours. - 3 цагийн турш.
For 15 minutes. - 15 минуутын турш.
For a long time. - Удаан хугацааны турш.

Share on Google Plus

"МУИС"Орхон сургууль

ТА ЯГ ОДОО МУИС-н ОРХОН СУРГУУЛИЙН англи хэлний багшийн 3B ангийн оюутан Н.Баасандоржийн ЦАХИМ ХУУДСАНД ЗОЧИЛЖ БАЙНА. Хаяг: Орхон аймаг Баян-Өндөр сум "ДЭНЖ" баг "МУИС-Орхон сургууль".
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Post a Comment